Isofix is een internationale standaard voor de bevestiging van kinderzitjes in auto's. Het is ontwikkeld om het installeren van kinderzitjes eenvoudiger en veiliger te maken. Veel autostoeltjes zijn tegenwoordig uitgerust met Isofix. Een goede ontwikkeling, want hierdoor neemt het risico op onjuiste bevestiging van het stoeltje af.
In dit artikel bespreken we alles wat je moet weten over Isofix in de Fiat 500, inclusief de voordelen, hoe het werkt en waar je op moet letten bij de installatie.
Wat is Isofix?
Het Isofix-systeem maakt gebruik van speciale bevestigingspunten in de auto, meestal geïntegreerd in de achterbank, waarop het kinderzitje direct kan worden bevestigd. In de auto bevinden zich de Isofix bevestigingsbeugels. Deze vind je tussen de rugleuning en de zitting van de achterbank. De beugels zijn verbonden met de carrosserie van de auto. Bij sommige auto’s heeft de passagiersstoel ook Isofix.
Isofix babystoeltjes maken meestal gebruik van een Isofix basis waarop je het stoeltje vast klikt. Bij peuterstoeltjes is het een ander verhaal. De meeste zijn voorzien van Isofix, maar kunnen niet met de autogordel bevestigd worden. En kinderstoeltjes zet je in de meeste gevallen samen met het kind vast met de autogordel. De aanvullende Isofix bevestiging is vaak optioneel en niet noodzakelijk.
Voordelen van Isofix
- Veiligheid: Isofix-stoeltjes scoren over het algemeen iets beter bij frontale botsingen en botsingen van opzij dan autostoeltjes met gordelbevestiging.
- Gebruiksgemak: De kans op foute installatie is bijna nihil.
- Stabiliteit: Er zit weinig speling in dit bevestigingssysteem omdat het autostoeltje direct aan de auto vastzit.
Hoe weet je of je Fiat 500 Isofix heeft?
De meest betrouwbare manier om te controleren of een auto Isofix-bevestigingspunten heeft is door de handleiding van de auto te raadplegen. Inspecteer zelf de achterbank.
Lees ook: Hoe bandenmaat bepalen?
Tegenwoordig zijn de Isofix-punten goed zichtbaar gemarkeerd. Bij voornamelijk oudere auto’s is het niet altijd goed zichtbaar of een auto Isofix heeft, doordat de bevestigingspunten verstopt kunnen zitten tussen rugleuning en zitting.
Nieuwe auto’s met meer dan één zitrij zijn uitgerust met het Isofix-systeem. Sinds november 2012 zijn Isofix-beugels en top tether bevestigingspunten verplicht bij modellen die nieuw op de markt verschijnen. De Isofix bevestigingspunten zijn meestal niet op alle zitplaatsen aanwezig. Oudere auto’s van voor 2014 met Isofix hebben vaak geen top tether bevestigingspunt.
Review van het kinderzitje van de Fiat 500 uit 2014
Verschillende soorten Isofix autostoeltjes
Er zijn universele en semi-universele autostoeltjes. Universele stoeltjes passen in elke auto, semi-universele zitjes mag je alleen gebruiken in de daarvoor vrijgegeven auto's.
Een universeel Isofix autostoeltje heeft naast de twee Isofix-haken een derde bevestigingspunt bovenop het stoeltje voor een extra gordel, de zogenaamde ‘top tether’. Met deze extra gordel zet je de bovenkant van het zitje vast aan een bevestigingspunt in de auto. Het autostoeltje kan nu tijdens een frontale botsing niet meer voorover kiepen, wat een grotere belasting op het lichaam voorkomt. Voorwaarde voor universeel gebruik van het stoeltje is dus wel dat de auto voorzien is van een top tether bevestigingspunt. Bij oudere auto’s is dit niet altijd het geval.
Een andere manier om het voorover kiepen tegen te gaan, is een extra steunpoot aan het zitje, die steunt op de bodem van de auto. DStoeltjes met een steunpoot zijn niet geschikt voor elke auto en dus niet universeel. Er zijn bijvoorbeeld auto’s met een bagagecompartiment onder de vloer met een deksel erop. Tijdens een frontale botsing zou de steunpoot het deksel kapot kunnen duwen, waarna het autostoeltje alsnog voorover kiept.
Lees ook: Uitgebreide Review Zenec Navigatie
Easybase en Familyfix
Als jij een 3-deurs auto hebt is een kliksysteem ideaal! Je hebt een easybase die past in iedere auto! Is een soort plaat met een poot op de grond die je vastmaakt met de gordel. Die plaat blijft in de auto zitten. De maxi Cosi klik je er heel makkelijk op en af (dus geen gepruts met gordels. Nadeel is wel dat hier geen grotere autostoel op past.
Verder heb je de familyfix. Zelfde verhaal maar hiervoor heeft je auto isofix nodig. Een soort haken die in de achterbank zitten en waar de plaat in klikt. Niet iedere auto heeft dit dus dat moet je goed nakijken. Volgens mij past hier wel het vervolgstoeltje op. in veel gevallen kun je isofix wel namonteren. Tenminste ik heb het in mijn ford focus ook erin gezet. Is heel makkelijk zelf te doen dan zul je even contact op moeten nemen met een dealer die jou soort auto verkoopt.
Veiligheidstips
- Belangrijk is wel als je de maxi cosi voorin zet dat de airbag uit moet.
- Bij een driedeurs auto zou ik sowieso voor een easybase of familyfix gaan als de maxi cosi achterin staat.
- Let er wel op dat wanneer je een base besluit te gebruiken niet alle maxi cosi stoeltjes er op kunnen.
Fiat 500 Modellen en Isofix
Hieronder een overzicht van enkele Fiat 500 modellen en hun kenmerken, inclusief de aanwezigheid van Isofix:
Model | Bouwjaar | Kenmerken | Isofix |
---|---|---|---|
Fiat 500 1.0 Hybrid CLUB | 2023 | Hybride, LED verlichting, Start-stop-systeem | Ja |
Fiat 500 S 0.9 Twinair CABRIOLET | 2014 | Cabriolet, Parkeersensor, Open dak | Ja |
Fiat 500 1.2 Cabriolet Lounge | 2013 | Cabriolet, Parkeersensor, USB | Ja |
Fiat 500 Twinair Turbo 85pk | 2020 | Cruise Control, Climate control, Start-stop-systeem | Ja |
Fiat 500 Cabrio 1.2 AUT Leer Stoelverwarm. Xenon NAP 500c | 2011 | Automaat, Cabriolet, Climate control | Ja |
Dit overzicht is niet volledig, maar geeft een indicatie van de aanwezigheid van Isofix in verschillende Fiat 500 modellen. Raadpleeg altijd de handleiding van je auto voor de meest accurate informatie.
Lees ook: Stuurbekrachtiging Fiat Panda oplossen