De Ford Granada Mk1, een iconische auto uit de jaren '70, blijft een geliefd model onder liefhebbers van klassieke auto's. Een belangrijk onderdeel van het restauratieproces is het vinden van de juiste stuuronderdelen. Dit artikel biedt een uitgebreid overzicht van waar je op moet letten bij het zoeken naar Ford Granada Mk1 stuuronderdelen, en hoe je de beste onderdelen voor jouw restauratieproject kunt vinden.
De Charme van Klassieke Fords
Er zijn veel soorten liefhebbers van klassieke auto’s. Een mooi voorbeeld is Willem in ’t Veld uit Dordrecht. Naar eigen zeggen liep hij in 1978 bij toeval tegen een Ford Capri Mk1 1700 GT aan, terwijl hij net zo goed een Lancia Beta had kunnen kopen of de liefde voor Fiat van zijn vader had kunnen voortzetten.
Ford introduceerde de Capri als een sportieve fastback coupé op het salon van Brussel in 1969, als de Europese tegenhanger van de Mustang die in de Verenigde Staten de markt op zijn kop had gezet. Philip T. Clark, die ook bij de Mustang betrokken was geweest tekende voor het ontwerp van de auto die was gebaseerd op het onderstel van de Ford Cortina. Het bleek een goede zet te zijn want Ford heeft bijna 1,9 miljoen exemplaren verkocht.
Willem vertelt: “Die auto heb ik helemaal afbetaald, maar daarna ook weer moeten verkopen omdat ik voor mijn werk en dagelijkse zaken een auto met meer zitplaatsen nodig had. De auto in kwestie was de bruin metalliek Capri Mk3 die nu nog bij Willem in de parkeergarage staat. Hij stond te koop bij een bedrijf in Rotterdam en ik bleef er maar naar terugkomen totdat mijn vrouw zei dat ik dan maar moest toeslaan. De Ford stond strak tussen andere auto’s in de showroom zodat eromheen lopen bijna onmogelijk was. Groot was dan ook de verrassing toen ik na de koop de Capri op ging halen.
Mk1 Granada Vapour Blasted
Lees ook: Ford Garages: Nederland en Antwerpen
Restauratie Uitdagingen en Oplossingen
Willem bracht zijn ‘miskoop’ naar een bevriende plaatwerker waar de hele carrosserie uiteindelijk kaal is gemaakt en alle problemen zijn gelast en verholpen. “Toen kwam ik mijn tweede Capri tegen, die door liefhebbers wel de ‘Capri anderhalf’ wordt genoemd omdat hij maar anderhalf jaar in productie is geweest. Het is een Mk1 facelift waar we eigenlijk hetzelfde proces mee hebben doorlopen als met de bruine auto. We hebben hem compleet gerestaureerd, wat een extra uitdaging was omdat, door de korte productietijd van dat model, de onderdelen echt heel schaars zijn. Uiteindelijk ben ik op een ochtend heel vroeg in de auto gestapt om een splinternieuwe bumper op te halen in Bad Kreuznach in Duitsland. De eigenaar had voor zijn eigen Capri de verkeerde bumper besteld, wat uiteindelijk mijn geluk bleek te zijn.
Het werk aan de auto’s besteed ik altijd uit, want het kost veel tijd en ik ben niet meer zo lenig dat ik in alle hoeken en gaten van de auto kan komen. Dat onze inspanningen tot een mooi resultaat hebben geleid, werd bewezen doordat we in 2019 de eerste prijs wonnen op een concours d’elegance op het circuit van Zolder. De jury moest uiteindelijk kiezen tussen twee kandidaten voor de eerste prijs en ik hoorde hen zeggen ‘maar een Capri moet wel een vinyl dak hebben’. “Bij gebrek aan andere kandidaten ben ik voorzitter geworden van de Capri Club Zuid-Holland ’90, een club met ongeveer 55 actieve leden. We hebben een jaarlijks evenement in Doesburg, waar dan zo’n 100 Capri’s samenkomen.
Het Juiste Stuur voor de Perfecte Ervaring
De 2,3 liter V6 die in beide auto’s ligt levert veel koppel en maakt dat het dagelijks verkeer geen uitdaging is, zeker ook omdat de automatische versnellingsbak soepel zijn werk doet. De overstap naar de bruine Mk3, handgeschakeld, is geen grote schok want het interieur komt in de basis overeen met dat van de gele Capri. Henk heeft een houten Nardi stuur laten monteren en ook op het dashboard is ‘period correct’ houtfineer aangebracht.
Een voorbeeld van een beschikbaar onderdeel is een Ford Granada Consul Mk1 stuur. In nette staat, met een paar kleine gebruikssporen, eventueel verzenden mogelijk. Het is belangrijk om bij de aankoop van een stuur te letten op de staat en eventuele gebruikssporen, om er zeker van te zijn dat het stuur veilig en comfortabel te gebruiken is.
Waar Vind Je Ford Granada Mk1 Onderdelen?
Verschillende platforms bieden Ford Granada onderdelen aan, waaronder:
Lees ook: Kuga Problemen en Oplossingen
- Online marktplaatsen: Zoals aangeboden Ford Taunus, Capri, Escort onderdelen.
- Speciale oldtimer-onderdelenwinkels: Die zich richten op zeldzame en moeilijk te vinden onderdelen.
- Clubs en verenigingen: Zoals de Capri Club Zuid-Holland ’90, waar leden elkaar helpen met het vinden van onderdelen en advies geven.
Overige Onderdelen en Hun Belang
Naast stuuronderdelen zijn er nog andere belangrijke onderdelen voor de Ford Granada Mk1, zoals:
- Carburateurs: Meerdere carburateurs beschikbaar van verschillende merken, types en motoren van ford.
- Automaatbakken: Zoals de FORD 3.0 ESSEX automaatbakken.
- Interieuronderdelen: Zoals een blauw interieur van mk2 sedan of een bruin interieur mk2 station.
Het vinden van de juiste onderdelen kan een uitdaging zijn, maar met de juiste aanpak en een beetje geduld is het zeker mogelijk om jouw Ford Granada Mk1 in topconditie te krijgen.
Tips voor het Kopen van Onderdelen
Hier zijn enkele tips voor het kopen van Ford Granada Mk1 onderdelen:
- Controleer de staat van het onderdeel: Let op roest, slijtage en andere beschadigingen.
- Vraag naar de herkomst van het onderdeel: Is het een origineel onderdeel of een replica?
- Vergelijk prijzen: De prijzen van onderdelen kunnen sterk variëren, dus het is de moeite waard om verschillende aanbieders te vergelijken.
- Koop bij betrouwbare verkopers: Lees recensies en vraag om referenties.
De Passie Blijft Branden
Willem: “Naast de Capri’s heb ik ook nog twee klassieke Kreidler’s in bezit; van jongs af aan een brommerliefhebber geweest. Maar er zijn heel veel auto’s die ik mooi vind en als ik de loterij zou winnen zou een halletje met een stuk of tien leuke auto’s een droom zijn die uitkomt. Een Opel Monza is ook prachtig, maar ook Lancia’s en Fiat’s vind ik geweldig.
De knalgele kleur doet het goed op een grauwgrijze herfstdag en we krijgen veel goedkeurende blikken van voorbijgangers. We rijden eerst met de gele Mk1 de stad uit op zoek naar een fotolocatie in de Biesbosch. De auto rijdt soepel, is onverwacht ruim van binnen, de gemonteerde Recaro’s zitten perfect en alles ziet eruit als nieuw.
Lees ook: Verlaten Ford garage
Onderdeel | Beschikbaarheid | Prijs (indicatie) |
---|---|---|
Ford Granada Consul Mk1 stuur | Gebruikt, soms nieuw | €325,00 |
Carburateurs (Verschillende types) | Gebruikt | €100 - €350 |
Ford Granada mk2 velgen | Gebruikt | €200,00 (set van 4) |